Tips/Uncategorized

How to: Goede nachtrust

Je hebt van die dagen dat je gewoon echt niet kan slapen. Meestal is dit maar een nachtje, maar wat als je het bijna elke nacht hebt? Je kunt natuurlijk een slaapmiddel gebruiken, maar dat kun je beter niet doen. Vandaag heb ik een aantal tips voor jullie over hoe je een goede nachtrust kunt gaan krijgen.  Lees snel meer!

1. Zorg voor een stille, donkere en koele kamer.

In de zomermaanden heb ik vooral dat mijn kamer veel te warm is. Tegenwoordig doe ik als ik ’s morgens opsta mijn gordijnen al niet meer open, dan blijft het tenminste een beetje koel in mijn kamer. In een te warme kamer is het namelijk erg moeilijk in slaap te komen. Ook als het licht is in je kamer kun je er beter voor zorgen dat je een meer donkere kamer krijgt, door bijvoorbeeld betere gordijnen aan te schaffen of luxaflex. Zorg ook dat er rust is in je kamer, als je veel herrie hoort is het ookal erg moeilijk om in slaap te komen.

2. Draai als je gaat slapen je wekker om.

Als je wekker gewoon rechtop naast je bed staat heb je misschien de behoefte om er steeds op te kijken, vooral als je niet kan slapen. Dan kijk je toch vaker naar je wekker om te kijken hoe laat het is en tel je de uren die je nog kan slapen af. Door hem om te draaien kun je er niet meer op kijken en pieker je in je hoofd ook niet over de tijd die je nog kan slapen.

3. Zorg voor voldoende beweging overdag of vroeg in de avond.

Door lekker te bewegen maak je je lichaam moe en kan het ervoor zorgen dat je sneller in slaap valt. Beweeg niet teveel vlak voordat je gaat slapen. Vaak na het sporten kun je een soort extra energie krijgen, waardoor je dan juist wel wakker blijft.

4. Zorg voor ritme. 

Als je alles in een vaste volgorde doet (eerst naar het toilet, tanden poetsen, make-up eraf halen, pyjama aantrekken) en elke dag op dezelfde tijd naar bed gaat zorg je ervoor dat je lichaam hieraan went en zich alvast kan voorbereiden op je nachtrust. Een bioritme is namelijk vrij vast en een verstoring van je bioritme kan voor slapeloosheid zorgen.

5.  Drink geen cafeïne  en eet geen zware maaltijden vlak voor het slapengaan. 

Cafeïne zoals in  koffie, thee en cola zorgen ervoor dat je lichaam energie krijgt, en dat wil je niet hebben als je gaat slapen natuurlijk. Ook het drinken val alcohol kan ervoor zorgen dat je minder goed in slaap valt. Het eten van een zware maaltijd zorgt ervoor dat je een volle maag krijgt en kan ook voor slapeloosheid zorgen. Je kunt beter 1/2 uur voordat je gaat slapen geen zware maaltijd meer eten.

6. Blijf niet onnodig lang op.

Als je moe bent, ben je moe. Als het nou om 7 uur ’s avonds is, of pas om 11 uur ’s avonds. Als je moe bent kun je beter gaan slapen, ongeacht de tijd.

7. Kijk geen tv in de slaapkamer en zet je telefoon uit. 

Vaak als je nog eventjes televisie kijkt in je bed kan er wel eens een programma voorbij komen die je dan af wilt zien, ookal duurt het nog wel een tijdje. Dit kun je beter voor zijn en geen televisie kijken in je bed voordat je gaat slapen. Ook kun je beter je telefoon uitzetten zodat je niet in de verleiding komt nog even facebook te kijken, een spelletje te spelen of nog even snel wat berichtjes te sturen.

8. Vermijd stress!

Als je in bed licht denk je vaak nog even terug aan hoe de dag is geweest of aan hoe de volgende dag is. Vaak als je stress hebt pieker je daar in je bed verder over en denk je er veel aan, omdat je in je bed tot rust komt en je verder geen afleiding hebt. Heb je stress of zit je ergens mee? Probeer er voordat je gaat slapen even met iemand over te praten of schrijf het van je af. Hierdoor vergeet je het misschien iets en helpt het je om in slaap te komen.

 

Ik hoop dat jullie wat aan deze tips hebben. Heb je zelf nog een tip en staat hij er niet bij? Laat die dan achter bij de comments!

Heb jij ook wel eens dat je niet goed kan slapen? Zoja, wat doe je dan?

 

Liefs, Kimberly

 

Advertenties

4 thoughts on “How to: Goede nachtrust

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s