Persoonlijk

Persoonlijk: Mijn eerste rijles

Mijn eerste rijles is een feit! Vrijdag om 10 uur was het zover, mijn eerste rijles begon. Om 10 uur precies stopte de rode mini cooper (mijn lesauto) voor mijn deur en kon mijn les beginnen. Ik was in het begin heel erg zenuwachtig, ik was echt bang dat ik de auto meteen total loss zou rijden haha. Gelukkig zit je instructeur naast je die ook pendalen heeft en ieder moment kan ingrijpen, dus er kon helemaal niks gebeuren. In het begin legde mijn instructeur alles uit, waar de pendalen voor waren, de knopjes en hoe ik de auto moest starten. Het begon al met een leuke grap: Deze auto heeft namelijk geen sleutel, maar je moet de hele knop in de auto duwen en dan op start drukken. Mijn instructeur vertelde mij dus dat als ik de auto zou willen starten, ik met dat deel hard op mijn hand moest slaan, want van beweging zou die gaan starten. Natuurlijk geloofde ik dit en zat ik als een bezetenen met dat sleuteldeel op mijn hand te slaan. De auto is daar natuurlijk niet van gestart haha. Na deze grap waren mijn zenuwen wel voor een groot deel weg, dus dat scheelde wel. Mijn instructeur is een hele aardige man die veel van grapjes houd, wat onderweg nog wel de nodige lachbuien oplevert. Ik ken hem al langer, hij komt namelijk wel eens bij mijn opa in zijn snackbar, waar ik ook weleens help. Maar verder over mijn rijles: In het begin weet je niet wat je over komt als je gaat rijden! Het enige wat je eigenlijk denkt is: aaa ik rij in een auto! Ik mocht meteen al beginnen met gas geven en we zijn naar een groot parkeer terrein gereden waar hij mij het sturen, remmen en de koppeling ook heeft uitgelegd. Het sturen is nog best ingewikkeld! Je moet je stuur namelijk overpakken, maar niet met je handen te ver gaan over het andere deel (ik weet niet hoe ik het echt beter kan uitleggen, maar je linker hand moet aan het linker deel blijven, en je rechter hand aan het rechter deel van het stuur.) Nadat ik wat geoefend had op dat parkeerterrein mocht ik meteen de snelweg op! In het begin vond ik het dood en dood eng, maar als je er eenmaal rijd heb je niet eens door dat je 120km gaat. Op de snelweg rijden is eigenlijk veel simpeler dan op de weg, je hoeft namelijk amper te sturen en alleen maar gas te geven en op te letten. Het uur ging zo voorbij en ik vond het echt jammer dat ik al moest stoppen, het liefste zou ik nog een uurtje doorgaan! Mijn volgende rijles is volgende week weer, en ik heb er al zo’n zin in!

Liefs, Kimberly

23 thoughts on “Persoonlijk: Mijn eerste rijles

  1. Fijn dat je nu al zin in de volgende les hebt. Dat had ik namelijk ook altijd. Zo leer je het ook beter ! Ik heb afgelopen vrijdag mijn rijbewijs gehaald en ik mag hem morgen ophalen en voor het eerst alleen in een auto rijden echt super raar lijkt mij dat haha.

  2. Zo! Al gelijk de snelweg op! Dat doe je goed, haha. Ik word nu al echt doodsbang als ik eraan denk, aaaah. Maarja, ik zal er toch ook binnenkort aan moeten geloven haha. Gelukkig dat het uiteindelijk meeviel! 😀

  3. aaaahw het klinkt zo leuk ! 😀 Ik wil ook, ik ga dan ook binnekort starten, yaaay 🙂
    Fijn dat je een leraar hebt die je een beetje kent & die je laat ontspannen, anders zou ik me echt doodstressen de hele tijd ^^

    • Het is inderdaad heel fijn! Je merkt ook meteen dat je zenuwen een heel stuk minder worden. Ik ga jullie zeker op de hoogte houden, vrijdag heb ik weer m’n tweede les, ik kan bijna niet wachten hihi

Geef een reactie

